سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
   
تأثیر انقلاب ایران بر بیداری اسلامی

«معنی انقلاب ما این است همه ملت ها بیدار بشوند و همه دولت ها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی ها که هستند و از این که همه مخازن آن ها دارد به باد می رود و خودشان به نحو فقر زندگی می کنند، نجات بدهد (صحیفه امام ج 13 ص 281)

بیداری اسلامی

بیداری اسلامی

جنگ نرم و انقلاب اسلامی- شاید با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران کسی فکر می کرد که این مدل نوپای نظام اسلامی، روزی در خارج از مرزهای ایران نیز جواب بدهد امام بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت روح الله، با شناختی که از اسلام و احکام آن و گستره آن داشت افق تشکیل امت اسلامی را نظاره می کرد و بر این اساس بود که همه را بر این نکته سوق داد که:

«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت، ارواحنا فداء است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.» (صحیفه امام ج 21، ص 327)

با پیروزی انقلاب اسلامی و به موفقیت رسیدن اولین الگوی نظام اصیل اسلامی، آنچه که باعث گرایش هر چه بیشتر سایر ملل به این مدل شد، شکسته شدن دیوار بلند تبلیغاتی غرب و به تبع آن آشنایی توده های دیگر ملل با ادبیاتی جدید در حوزه مالکیت دینی بود. همین ادبیات ساده و بی پیرایه انقلاب اسلامی علی رغم میل استکبار و نظام سلطه در ضمیر دل مردم ستمدیده نفوذ کرد.

امام خمینی (ره) از همان ابتدای انقلاب جمهوری اسلامی را حامی و پناهگاه همه آزادگان و مسلمانان جهان خواند و ایران را مأمنی برای همه مبارزان جهان علیه نظام معرفی کرد.

«ما اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان و آزادگان جهان است و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب ناپذیر نیاز سربازان اسلامی را تأمین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روش های مبارزه علیه نظام های کفر و شرک آشنا می سازد. (صحیفه امام ج 21، 74-100)

حوادث اخیر ملت های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در چند ماه اخیر که از تونس شروع شد و به یک حرکت فراگیر در سرتاسر منطقه تبدیل شد، بی شک یک حرکت نوپا وبدون پشتوانه نبوده. ملت های مسلمان منطقه خاورمیانه سال هاست حاکم فاسد خود را تحمل می کنند. ظلم و فساد و استبداد داخلی از یک سو، عدم پایبندی حکام به شریعت اسلامی در اداره جامعه سرسپردگی آنها به سوی استکباری عالم از سوی دیگر، اهمال و سوء برخورد حکام در مسئله فلسطین و حرکت های پنهان و آشکار این حکام به نفع آمریکا و اسرائیل در منطقه و عدم حرکت و دستیابی یه این جوامع به سمت آرمان های ملی و اسلامی، همه از مسائلی بودند که منطقه را مستعد چنین انقلاب هایی می کردند.

رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود پشتوانه این تحرکات منطقه را حرکت عظیم ملت ایران معرفی کرده اند و معتقدند که بیداری اسلامی به معنای واقعی را ملت ایران آغاز کرد و با استعانت از خدا آن را امتداد بخشیدند.

انقلاب اسلامی و نظامی اسلامی ایران نشان داد که اسلام می تواند از حد یک توصیه اخلاقی فراتر رود و در موضوع فکری که نظامی را به وجود بیاورد قرار گیرد.

و امروز با گذشت بیش از 30 سال از استقرار نظام اسلامی، شاهدیم که این انقلاب با ویژگی های منحصر به خودش، از نفوذ و توان جذب فراوانی در میان مردم کشورهای منطقه بهره می برد. برای این که تأثیرات این انقلاب بر انقلاب های منطقه ملموس تر مشاهده شود به اختصار به برخی از مهمترین این اثرات به صورت فهرست وار اشاره می شود.

 

عراق: در حال حاضر عراق به یکی از حامیان نظام اسلامی در منطقه تبدیل شده است که توانسته با تکیه بر عالمان شیعی و حمایت احزاب مختلف در این کشور از حرکت عظیم مردم، از دست دیکتاتور بعث رهایی پیدا کند.

عربستان: امروز رژیم آل سعود به وجود مقاومتی که سعی در اصلاح ساختارهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود در حال انجام دادن است اما نتوانسته مقاومت مردم را کنترل کند. با وجود اختناق شدید و مجازات های سنگین برای هر گونه فعالیت سیاسی و یا خبری در این کشور، جنبش های متعددی در عربستان از جوانان شیعی و سنی مسلمان گرفته تا گروه های روشنفکر شکل گرفت. در حال حاضر شاهد فعالیت بیشتری از این احزاب علیه سیستم وهابی آل سعود هستیم.

بحرین: وجود جمعیت هشتاد درصدی شیعیان در بحرین، این کشور را به لحاظ فرهنگی بیش از پیش به ایران شیعه می کند و این امر نسبت قرابت میان عقاید دو کشور می شود. بیش از چهل سال پیش در پی یک توطئه انگلیسی، رژیم خائن پهلوی دوم پذیرفت که این جزیره ارزشمند از ایران جدا شود. در این چند ماهه اخیر شاهد شعارهای «اسقاط الموت» علیه رژیم دیکتاتوری آل خلیفه هستیم.

لبنان: بارزترین تأثیر انقلاب اسلامی بر دولت و ملت لبنان قابل بررسی است. ظهور و تشکیل حزب الله لبنان به عنوان نزدیکترین گروه شیعی به انقلاب اسلامی در حال خارج از مرزهای جمهوری اسلامی است که توانسته از مردمی مستضعف و محروم در لبنان ساختاری نیرومند و قدرتمند در تحولات داخلی و خارجی بسازد و نیز شکست سخت رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان رقم زنند تحولات بزرگ در منطقه است.

فلسطین: یکی از مهم ترین آرمان ها و شعارهای انقلاب اسلامی، دفاع از مظلوم و در رأس آن فلسطین و محو رژیم صهیونیستی بوده است. تبدیل مسئله فلسطین از یک مسئله قومی و عربی به یک مسأله اسلامی، قراردادن روزی به نام قدس و قطع رابطه کامل ایران با رژیم صهیونیستی، از جمله اقدامات اصلی رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه بوده است. همچنین الگو قراردادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی، قرار دادن مسجد به عنوان پایگاه اصلی مبارزه با دشمنان و شکل گیری گروه های جهادی چون حماس و جهاد اسلامی، گسترش انتفاضه و از جمله سایر آثار قابل ذکر است.

مصر، تونس، لیبی: کشورهایی که به وضوح تأثیرات انقلاب اسلامی بر ایشان را می توان مشاهده کرد که در نهایت به مبارزه برای رهایی از دیکتاتوری حاکمان عمال آمریکا و ضد دین انجامید و همه مستضعفان جهان چشم انتظار سرنوشت انقلاب در این کشورها هستند.

امروز به برکت اندیشه های حضرت امام و تدابیر مقام معظم رهبری شاهدیم که صدای عدالتخواهی و ضد استکباری انقلاب اسلامی به آن سوی قاره ها نیز رسیده است و در آمریکای لاتین و یا سایر جوامع غیر اسلامی اندیشمندان و رهبران نهضت ها با این ایده مقدس یعنی انقلاب اسلامی در حال آشنا شدن هستند.

منبع: نشریه یارا، شماره 8?




:: برچسب‌ها:
ن : مهدوی
ت : سه شنبه 91/3/30
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.