سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
   
امریکا همه چیز را تحریم میکند به جز فیلم

هالیوودفروش اینترنتی فیلم‌های هالیوودی، کاسبی پر‌رونق و بی‌درد سر این روزها

 
تا همین چند وقت پیش از کنار خیابان‌های شلوغ یا سر چهار راه‌های پر رفت و آمد که عبور می‌کردیم با دستفروش‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که انواع و اقسام دی‌وی‌دی‌ و سی‌دی‌ فیلم‌های امریکایی، اروپایی و حتی فیلم‌های سینمایی ایرانی را می‌فروختند؛ جوانان کم سن و سالی که معمولاً یک ساک به همراه داشتند که نقش انباری آنها را بازی می‌کرد و برخی فیلم‌های مخاطب خاص را در آنها قرار می‌دادند.

مهم‌ترین فیلم‌ها هم بهترین و جدید‌ترین محصولات هالیوود بودند که به صورت پکیج‌هایی همراه با طرح جلد به فروش می‌رسیدند.
 
مشتریان ثابت این فروشگاه‌های سیار هم اکثراً نوجوانان و جوانانی بودند که برای آنها سینمای امریکا یکی از بهترین گزینه‌ها برای پر کردن زمان است؛ آموزش زندگی غربی در قالب فیلم‌های خانوادگی، درام، کمدی و اکشن برای جوانان شرقی. اما اکنون چند وقتی است که شیوه توزیع این فیلم‌ها از روش‌های سنتی و دستفروشی به شیوه‌های نوین تغییر شکل داده است. 

امریکا همه چیز را تحریم می‌کند به جز فیلم
فیلم‌های سینمایی محصولاتی گران‌قیمت و هزینه‌بر هستند به همین دلیل تنها چند کشور معدود در جهان هستند که صنعت فیلمسازی دارند. اکثر دولت‌ها از جمله ایالات متحده برای حمایت از حقوق فیلمسازان قوانین سختگیرانه‌ کپی‌رایت را به اجرا می‌گذارند. در همین کشور امریکا قوانینی برای تحریم فروش کالا به ایران و ایرانیان وضع شده است.
 
حال چرا و چگونه است که بهترین فیلم‌های سینمای امریکا با بهترین کیفیت تصویری ممکن به سرعت سر از بازار ایران در می‌آورند و با قیمت‌های بسیار نازلی به فروش می‌رسند؛ قیمتی که حتی از بهای یک نوشیدنی هم کمتر است. این کار در حالی صورت می‌گیرد که در بقیه موارد تحریم‌های سر‌سختی وجود دارد. سایت‌های علمی امریکایی به ایرانیان سرویس نمی‌دهند. 

حتی سایت گوگل بسیاری از امکاناتش را برای ایرانیان بسته است. چیزهایی که بسیار کم‌هزینه‌تر از تولید یک فیلم سینمایی هستند و دسترسی ایرانیان به آنها هیچ جنبه فناورانه‌ای را به آنها اضافه نمی‌کند. پس چطور می‌شود امریکایی که با تحریم فروش هواپیما و قطعات آن باعث بروز مشکلاتی در ایران می‌شود، سر کیسه سخاوت را باز می‌کند و اجازه می‌دهد فیلم‌هایش به راحتی سر از بازار ایران درآورند و به سرعت کپی شده و در اختیار هر بزرگ و کوچکی قرار ‌گیرند؟! 

امریکایی که ما می‌شناسیم و امریکایی‌هایی که ما را نمی‌شناسد
آنقدر فیلم‌های هالیوودی در میان ما جا باز کرده‌اند که خیلی‌ها بنا بر تغییر مدل لباس و فریم عینک یا مدل موی یک بازیگر امریکایی سعی در تقلید آن دارند. سبک زندگی امریکایی که در فیلم‌های هالیوودی به خورد ما داده می‌شود به سرعت جای خود را در میان جوان‌ها باز می‌کند. حتی ما به دلیل مشاهده فیلم‌های ساخت ایالات متحده نام شهر‌ها و محلات آنجا را بهتر از شهر‌های خود می‌دانیم، خیابان‌های نیویورک، بورلی هیلز و حتی محله هارلم. هنرپیشه‌های امریکایی آنقدر در ذهن ما مهم شده‌اند که برای نمونه خبر جدایی تام کروز از همسرش خبر همه سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های ما می‌شود اما در مقابل وقتی به سراغ امریکایی‌ها می‌رویم درست نقطه مقابل را می‌بینیم؛ عدم اطلاع. 

آنها حتی نمی‌دانند ایران در کجای کره زمین قرار گرفته است. برای یک امریکایی فرق ایران و عراق زیاد مشخص نیست. گفت‌وگوی کامران نجف‌زاده که همراه رئیس‌جمهور به سازمان ملل رفته بود و گزارشی از اطلاعات امریکایی‌ها پیرامون ایران تولید کرده بود را به یاد دارید ؟ ما با بمباران اطلاعات و توصیه‌های زندگی به سبک امریکایی روبه‌رو هستیم و در مقابل امریکا کاری کرده است که مردمش هر چه دولتمردانش درباره ایران بگویند باور می‌کنند. 

فیلم را سفارش بده مقابل خانه تحویل بگیر
بازگردیم به روش فروش فیلم ها، روش سنتی دستفروشی و بساط کردن در گوشه خیابان چند وقتی است که به دلیل مبارزه پلیس کم رنگ شده است. کمتر خبری از آن بساط‌های رنگ وارنگ است و کسانی که تا دیروز به راحتی نیمی از پیاده‌رو‌ها را به عنوان فروشگاه‌شان اشغال می‌کردند، سعی می‌کنند در گوشه‌هایی دنجی را به دست آورند اما آنجا هم ترس و لرز پلیس و بازداشت را دارند اما شیوه نوین دیگری که این روز‌ها برای کسانی که به اینترنت دسترسی دارند چیز نا‌آشنایی نیست، این است که چندین سایت تنها به منظور فروش فیلم ایجاد شده‌اند، سایت‌هایی که فیلم‌های مورد نظر را بر اساس ژانر‌های مختلف دسته‌بندی و برای هر دسته یک پکیج درست کرده‌اند، می‌توان در آن سایت‌ها و از روی لیستی که داده شده است به انتخاب، پکیج‌ها دست زد. 

این سایت‌ها برای راحتی انتخاب پوستر فیلم‌ها را نیز گذاشته‌اند تا بهتر بدانید که چه چیزی را خریداری می‌کنید. شیوه خرید هم راحت است در سامانه فروش این سایت‌ها مبالغ هر پکیج یا هر فیلم مشخص است، شما با ثبت سفارش در سایت منتظر می‌مانید تا از طریق پست پیشتاز یا پیک‌های موتوری بسته مورد نظرتان را در مقابل منزل (یا هرجای دیگری که آدرس داده باشید) آن هم به طور رایگان دریافت کنید. 

شرکت‌های بی‌نام و نشان اما خوش قول در ازای خرید شما حتی کادو و جایزه هم می‌دهند، بسته‌های اشانتیون که شامل فیلم‌های مجانی است نیز به کسانی که مبلغ خریدشان از سقف خاصی بالاتر باشد تعلق می‌گیرد. یکی از شیوه‌های جلب مشتری در این سایت‌ها نیز اعلام عدم سانسور فیلم ها، بهترین کیفیت تصویری فیلم و داشتن زیر‌نویس فارسی است. 

به این صورت نه کسی فروشنده را می‌بیند و می‌شناسد و نه مشتری لازم است به دنبال پیدا کردن فیلم مورد نظرش دسته‌های دی‌وی‌دی را زیر و رو کند، شیوه‌ای نوین، راحت و کم درد سر. 

ناتو یا نان دانی؟
شاید آن دستفروشی که برای امرار معاش در گوشه خیابان هر دی وی دی را هزار تومان می‌فروخت و اگر چانه می‌زدی روی تعداد تخفیف هم می‌داد، هرگز نام ناتوی فرهنگی به گوشش هم نرسیده باشد. آن نوجوان و جوانی که می‌خواهد در جریان جدید‌ترین تولیدات سینمای جهان قرار بگیرد نیز به احتمال قوی چیزی از این نام نشنیده است اما نشنیدن دلیل بر نبودن نیست. 

کسانی که به طور گسترده اقدام به فروش فیلم‌ها و سریال‌های امریکایی در اینترنت می‌کنند، بهتر می‌دانند که چه کاری را انجام می‌دهند. ساماندهی تهیه، تکثیر و زیر‌نویس کردن این حجم بالا از فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی مراسم‌هایی مانند اسکار و گلدن‌گلوب، کار یک نفر و حتی چند نفر نیست، نیازمند به سازماندهی و پشتیبانی مالی و فنی است که با یک برنامه از پیش تعیین شده اجرا می‌شود. ما به راحتی اجازه می‌دهیم ناتوی فرهنگی یا مافیای ترویج فساد در فضای مجازی فعالیت کند، مشتری جلب کند و مشتریانش را با خوش قولی راضی نگه دارد. 

این فرصتی برای سوءاستفاده ناشی از غفلت مسئولان و زرنگی برخی‌ها، بهتر نیست نیروی انتظامی هرچه سریعتر جلوی این زرنگ‌های اینترنتی را بگیرد؟

مینا فرخ نیا



:: برچسب‌ها:
ن : مهدوی
ت : پنج شنبه 91/4/15
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.