سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
   
پشت پرده حمایتهای سینمایی خارج از مرز اهداف خاص وجود دارد

بازیگر سرشناس سینمای ایران گفت: برخی از حمایت‌های خارج از مرز که از سینمای ایران صورت می‌گیرد با اهداف خاص بوده که همراه با نشانه‌گیری‌های ویژه از سوی بیگانگان است.

خبرگزاری فارس: پشت پرده حمایت‌های سینمایی خارج از مرز اهداف خاص وجود دارد

جهانگیر الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با ابراز تأسف از درگذشت حمید سمندریان اظهار کرد: همه کسانی که مردم در طول مدت عمر از دست آن‌ها راضی باشند هنگام مرگ نیز با بدرقه محترمانه آن‌ها به سوی منزلگاه ابدی خواهند رفت.

بازیگر مطرح سینمای ایران ابراز داشت: اما هر آن که از خود یادگاری ارزشمند بر جای نگذارد در اذهان نخواهد ماند که حمید سمندریان از دسته نخست و کسانی بوده که تا همیشه و تا هر گاه که هنر و تئاتر زنده است در یاد و خاطره‌ها زنده خواهد ماند.

الماسی با بیان این که سمندریان یکی از بهترین معلمان حوزه نمایش ایران بود، تصریح کرد: وی حق بزرگی بر گردن بسیاری از هنرمندان ما دارد که هم در حوزه کار شخصی و خصوصی و هم در حوزه دانشگاهی به تئاتر این مرز و بوم خدمت کرد.

وی سمندریان را یکی از بهترین معرفان تئاتر اروپا و به خصوص آلمان در ایران دانست و گفت: سمندریان مکاتب تئاتر نوین را در ایران برای علاقه‌مندان این هنر به خوبی معرفی کرد و از شخصیت‌های اثرگذاری بود که در کل تئاتر اروپا را در ایران به جوانان شیفته این هنر شناساند.

الماسی با ذکر این مطلب که سمندریان تئاتر را صرفا برای نمایشی که اوقات فراغت مردم را بدزدد نمی‌خواست، تصریح کرد: وی همواره مبلغ نهاد و نهادهای تئاتر و تأثیرگذاری آن در فرهنگ و زندگی روزمره مردم بود.

این کارگردان و بازیگر سینمای کشور با اشاره به این‌که سمندریان خانواده و زندگی و همسر و بالاتر از همه خود را فدای هنر تئاتر کرده بود، افزود: مدتی بود که به تازگی توسط نسل سوم انقلاب شناسایی شده بود و این نسل نیز در همین مدت بهره‌های فراوانی از علم و دانش و تجربه وی در این عرصه برد.

الماسی با ابراز خوشحالی از این که در هنگامه زنده بودن سمندریان سالن تئاتری در خانه هنرمندان به نام وی نام‌گذاری شد، تصریح کرد: باید قدر هنرمند واقعی را هنگامی که نفس می‌کشد بدانیم تا پس از آن پشیمان نشویم.

بازیگر سریال‌های تلویزیونی پس از باران و گوهر کمال با بیان این که سمندریان قبل از این که خوب بازی کردن و درست ایفای نقش نمودن را بیاموزد، فرهنگ هنرمندی را یادآوری می‌کرد، افزود: هنر سمندریان این بود که زندگی او با آموزه‌هایش یکی بود و تفاوتی میان این دو مقوله وجود نداشت.

الماسی در ادامه سمندریان را در تئاتر ایران صاحب سبک دانست و گفت: پدری تئاتر وی به آن معنا است که وی پدر بسیاری از هنرمندان تئاتر بود که البته پدر تئاتر ایران را باید در ادوار کهن تاریخ جست‌وجو کرد چرا که تئاتر قدمتی هزاران ساله دارد و مولودی‌خوانی و تعزیه نیز نوعی تئاتر محسوب می‌شود.

الماسی مقام پدری سمندریان را در استادی وی دانست و گفت: در گذشته‌های نه چندان دور افرادی همچون شاهین سرکیسیان، عبدالحسین نوشین، گرمسیری و حالتی نیز مقام استادی در تئاتر را داشته‌اند همانند آن‌ چه که امروزه مرحوم سمندریان به آن معروف و مشهور است.

بازیگر فیلم ریشه در خون افزود: بهترین لقب برای سمندریان این است که آن مرحوم را پدر آموزش تئاتر نوین در ایران بدانیم.

الماسی در ادامه به ترفندهای بیگانه و استعمار برای مقابله با هنرهای گویا همچون تئاتر و سینما اشاره کرد و گفت: آن‌ها همیشه خواسته‌اند که ما نسبت به گذشته خود بی‌اطلاع باشیم و منفعل بمانیم و احساس تعلق خود به این آب و خاک را از دست بدهیم.

این کارگردان سینما تصریح کرد: آن‌ها با هنرهایی که عزت و عظمت ملی ما را تداعی می‌کنند مبارزه کرده و درصدد آلوده کردن آن بوده‌اند تا اذهان جوانان و نوجوانان را از این راه دچار تشکیک کنند.

الماسی به برخی از حمایت‌های بیگانه از آن سوی مرزها نسبت به سینما اشاره کرد و گفت: آن‌ها با این کارها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و با نشانه‌گیری ویژه‌ای این کار را انجام می‌دهند.

وی با ذکر این مطلب که می‌خواهند اسباب الیناسیون را برای ما در این هنر فراهم کنند، افزود: البته ما نیز یادمان رفته که گاهی شیفتگی تکنیک و ظاهر و صورت باعث شده تا از معنا غافل شویم.

بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: من این فراموشی و دل سپردن به ظاهر و غفلت از معنا و مظروف را فساد نمی‌دانم بلکه از آن به عنوان عدم شناخت یاد می‌کنم.




:: برچسب‌ها:
ن : مهدوی
ت : یکشنبه 91/4/25
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.