مقدمه:
یکی از مهمترین مسائلی که موجب ثبات اجتماع می باشد، اخلاق است. دستورات و تعالیم دین مبین اسلام بر اساس عقاید ( حق و باطل )، اخلاق ( شایسته ها و نشایسته ها ، و احکام ( بایدها و نبایدها ) استوار می باشد. و ه همین تناسب پنج دسته حکم نسبت به رفتار و کردار انسان قرار داده شده است؛ یعنی: حلال، حرام، مستحب، مکروه و مباح. اما فلسفه ی لِسِفِر ( یعنی بگذار هر کاری دوست دارد انجام دهد ) در غرب نتیجه ای جز اباحه گری یعنی مباح و بدون اشکال بودن هر چیز را به ارمغان نمی آورد.
اخلاق ستیزی و از میان بردن زشتی گناهان و ترویج لذت گرایی از آرزوهای سردمداران غرب وصهیونیسم بین الملل می باشد.
در کشوری که مردمانش به خصوص نوجوانان و جوانانش پایبندی به مسائل اخلاقی ندارند، جایی برای دین و معارف الهی باقی نمی ماند و رفته رفته با از دست رفتن حس شجاعت، ایثار، مقاومت، احترام به خود و خانواده و دیگران و ... تسلط بر چنین افراد و ملتهایی کاری آسان خواهد بود. در آندلس اسپانیا بر سر مسلمانانی که توانسته بودند اروپا را فتح کرده و اسلام را تا اعماق آن نفوذ دهند، همین بلا را آوردند. با نفوذ دادن فساد و فحشاء و مراکز شراب فروشی و ... ایمان و اخلاقشان را تضعیف کرده و سپس آنها را از دم تیغ گذراندند.
بازی GTA
مجموعه بازیهای GTA در مورد افرادی است که رفته رفته وارد کارهای خلاف سرقت و ... می شوند. در این بازیها کاربر را به سمت این مطلب سوق می دهند که اگر مجبور بود، هرکاری می تواند انجام دهد و کم کم برای جلب منافع خودش دست به این اقدامات خلاف اخلاق می زند.
خیانت کردن افراد به یکدیگر، سرقت از بانکها و افراد رهگذر و ...، کتک زدن مردم برای سرقت از آنها یا حتی برای تفریح، فساد اخلاقی و جنسی، دروغگویی و حیله گری و بسیاری مطالب ضد اخلاقی دیگر که در اثر تکرار مداوم کاربر، او را دچار هم ذات پنداری و الگوپذیری از شخصیتهای این بازیها نموده و رفته رفته اخلاق و شخصیت کاربر را بر همان اساس شکل خواهد داد.
قرار دادن کاربر در شرایطی که برای جلب منافعش در بازی باید کارهای خلاف اخلاق انجام دهد ( از قبیل دزدی ماشین یا سرقت از بانک و ... )، کاربر را به سمت و سوی اخلاق گریزی و در نهایت اخلاق ستیزی می کشاند. زیرا کسیکه در فضای مجازی به خود اجازه ی ارتکاب معصیت می دهد، رفته رفته در دنیای حقیقی هم بدلیل شکسته شدن زشتی گناه در نظرش دست به این اعمال زشت خواهد زد.
از جمله مطالبی که در این بازی به وضوح مشاهده می شود، قانون گریزی و درگیری با ماموران قانون است. کاربر در بازی حتی اجازه دارد به حرف مامور قانون تمکین نکرده و حتی او را مضروب نموده و با وسیله ی نقلیه ی او فرار نماید.
نکات مهم این بازی در فضای جنگ نرم:
1- ترویج اباحیگری و بی بند و باری اخلاقی و جنسی
2- تبلیغ خشونت و قانون گریزی
3- هم ذات پنداری کاربران و الگوپذیری از شخصیتهای این بازیها
4- از میان بردن قبح گناهان در اثر ارتکاب فراوان آنها در طول بازی
5- تبلیغ شعار هدف وسیله را توجیه می کند به جهت رسیدن به منافع خود از هر راهی
سئوالات:
- آیا ا از میان رفتن اخلاق و آداب، دیگر امنیت و همبستگی در برابر دشمنان معنایی خواهد داشت ؟
- انس گرفتن با چنین بازیهایی و الگوپذیری نوجوانان و جوانان از اینها آیا نمی تواند یکی از دلایل عمده ی رفتارهای نابهنجار آنها باشد ؟
- براستی اگر زشتی گناهان در منظر نوجوانان و جوانان از میان برود، دیگر می توان توقع پایبندی به ارزشهای دینی را از انها داشت ؟
نویسنده: حسین بابامرادی
:: برچسبها: